
Bellen via
Teams
Bellen via Teams is dé trend voor vaste telefonie en de beste manier voor Microsoft 365 gebruikers om bereikbaar te zijn.
- Vaste telefoonnummers in Microsoft Teams
- Al je zakelijke communicatie vanuit 1 tool: Microsoft Teams
Bellen via Teams
Bel met je vaste nummer naar andere telefoonnummers vanuit Microsoft Teams en vervang je telefooncentrale voor Teams Telefonie
Maak jij al gebruik van telefonie in Microsoft Teams??
Teams is de ultieme cloudoplossing voor online samenwerken en biedt alle bedrijven, klein of groot, de mogelijkheid om razendsnel met elkaar te werken en op verschillende manieren in in contact te blijven. Of je nu vanuit huis of een andere locatie werkt; wanneer jij over een internetverbinding en een Microsoft licentie beschikt is werken met Teams de ideale oplossing! In Microsoft Teams kun je namelijk met één klik communiceren via chat, audio, video en e-mail via desktop én mobiel. Zo ben je waar en wanneer je maar wil bereikbaar.
Wat nog niet iedereen weet is dat je met Teams ook kunt bellen naar externe telefoonnummers en dat je gebeld kunt worden op je eigen telefoonnummer(s). Integreer je VoIP oplossing in Teams en vereenvoudig je communicatie. Benieuwd hoe dit werkt? Lees snel verder!
Kleine voetnoot: Wie moet telefonie niet koppelen aan Teams?
Uiteraard is het verstandig om eerst uit te sluiten wie Teams niet moet gaan gebruiken als telefonieoplossing. Gebruik je geen Microsoft 365 of werk je bijna nooit in Teams? Sla deze gids over en kies voor een oplossing als Enreach Contact, waarbij je ook de beschikking hebt over softphones, apps en een online telefooncentrale.
Inhoud van deze pagina
Wat is bellen via Microsoft Teams nou eigenlijk?
Wat is bellen via Teams en wat zijn de belangrijkste voordelen bellen via Teams en welke telefooncentrale functionaliteiten zijn er beschikbaar
Hoe werkt bellen via Teams?
Teams softphone of dialpad, een gesprek voeren in Teams, Smartphone app en oproepinstellingen
Beheer Teams telefonie in Microsoft 365 portal
Beheer bellen met Teams en alle telefooncentrale functionaliteiten vanuit de Microsoft portal
Welke Microsoft licenties zijn er benodigd voor bellen via Teams?
Een overzicht van de benodigde Microsoft licenties per gebruiker voor Teams Telefonie met aanvullende uitleg
Waarom Voicedata de beste keuze is als provider
Voordelen bellen met Teams van Voicedata, wij bieden meer dan andere providers en kunnen zelfs leveren in meer dan 70 landen
Bellen via Teams opties en abonnementen
Bekijk de verschillen tussen Operator Connect en Direct Routing, inclusief prijzen per gebruiker, nummer of gelijktijdig gesprekskanaal.
FAQ – veelgestelde vragen Teams
Alle antwoorden op de meestgestelde vragen over bellen met Teams
Wat is bellen via Microsoft Teams nou eigenlijk?
Bellen via Teams is een toevoeging op de standaard Microsoft Teams Applicatie waar inmiddels steeds meer bedrijven en organisaties gebruik van maken. De Microsoft Teams applicatie stelt de zakelijke gebruiker in staat om vanaf iedere locatie eenvoudig te kunnen samenwerken, bellen, vergaderen en chatten.
Door het toevoegen van Teams Telefonie koppelen wij jouw vaste telefoonnummers aan Microsoft Teams zodat je met je zakelijke telefoonnummers gesprekken kunt ontvangen en opzetten binnen de Teams applicatie. Het is dus voor veel organisaties zeer interessant om telefonie aan Teams toe te voegen, zodat medewerkers 1 applicatie kunnen gebruiken voor alle vormen van communicatie. Denk aan bellen, videovergaderingen, onderling chatten en natuurlijk samenwerken in bestanden en kanalen.
Belangrijkste voordelen Bellen via Teams
Wanneer je gebruik maakt van een Microsoft Office 365 pakket is het een gemiste kans om geen gebruik te maken van de belfunctie, de belangrijkste voordelen zijn:
- Gebruik Teams als de enige applicatie voor alle communicatie
- Naadloze integratie in jouw Office 365 omgeving
- Teams heeft de beste smartphone app voor bellen en vergaderen
- Teams bellen is de ideale oplossing voor thuiswerkers en hybride werkers
Telefooncentrale functionaliteiten in Teams
In Teams is het mogelijk gebruik te maken van standaard functionaliteiten als dag- en nachtstand, wachtrijen, belgroepen en keuzemenu’s. Hierdoor is er geen aanvullende soft- of hardware nodig om de bereikbaarheid van je bedrijf op professionele wijze in te richten. Het inrichten van deze functionaliteiten nemen wij uiteraard mee in de implementatie. Door het inzetten van de juiste (gratis) licenties kun je tot 25 verschillende groepen, wachtrijen en keuzemenu’s inzetten zonder meerkosten.
Gebruikersopties Teams Telefonie
- Bellen met je vaste nummer
- Bereikbaar op je eigen directe telefoonnummer
- Bellen vanaf laptop, pc, smartphone of vast toestel
- Doorverbinden (blind of ruggespraak)
- Beller in de wacht zetten
- Meerdere mensen toevoegen aan het gesprek
- Aan- en afmelden wachtrijen of belgroepen
- Verschillende ringtones voor intern en extern
Telefooncentrale opties Teams Telefonie
- IVR of keuzemenu
- Wachtrijen en call groups
- Auto attendant
- Openingstijden en tijdrouteringen
- Voicemail
- Online beheer in Office 365
- Voice policies voor gebruikersgroepen
- Meerdere SIP trunks toe te voegen
Hoe werkt bellen via Teams?
Wanneer je telefonie toevoegt aan Microsoft Teams krijgt de gebruiker een dialpad ter beschikking het tabblad oproepen en zijn er wat aanvullende opties bij de oproep instellingen.
Teams softphone (of dialpad)
Microsoft 365 gebruikers zullen vrijwel allemaal bekend zijn met de Teams applicatie en hebben ongetwijfeld al kennisgemaakt met videovergaderen, chat, maar ook bellen naar collega’s of externe contacten op e-mailadres. Wanneer je vaste lijnen toevoegt aan Teams verschijnt er in het tabblad “Oproepen” een softphone, zie afbeelding 1.
De softphone is niets meer dan een dialpad waarin je telefoonnummers kunt toetsen, typen of kopieren en plakken. Wanneer je een telefoonnummer hebt ingetoetst klikt je op de knop bellen en je belt naar het ingevoerde nummer.
TIP: Gebruik de optie snelkeuze en voeg daar je contacten toe waar je het meest mee communiceert, zo kun je handig samenvoegen, doorverbinden en/of chatberichten uitwisselen vanuit het tabblad oproepen
Een gesprek voeren of beheren in Teams
Nadat je een nummer hebt ingevoerd en op de knop “bellen” hebt geklikt zal Teams jouw gesprek opzetten. Bij een binnenkomend gesprek ontvang je een pop-up met een groene knop om op te nemen of een rode knop om het gesprek af te slaan.
Tijdens een gesprek krijg je opties in de Teams Telefonie taakbalk en kun je een gesprek in de wacht zetten, doorverbinden of doorverbinden met ruggespraak naar een collega of ook een collega toevoegen aan het gesprek. Afbeelding 2 laat een “live” gesprek zien inclusief de genoemde taakbalk.
Handig: Gebruik het icoon “Personen” om deelnemers om toe te voegen aan het gesprek
De Teams applicatie op je smartphone
Een enorm voordeel aan bellen via Teams is dat je de functionaliteiten direct ook beschikbaar hebt in de smartphone applicatie voor Teams.
De gesprekskwaliteit bij een redelijke WiFi of 4G verbinding is subliem en dat heeft met name ook te maken met het feit dat iOS en Android natuurlijk vanuit de basis rekening houden met het gebruik van Microsoft producten. De smartphone applicatie van Teams is de beste app om te bellen en gebeld te worden op je vaste nummer.
Bijkomend voordeel is dat je ook een perfecte scheiding hebt van prive gesprekken (mobiel) en zakelijke gesprekken (via de Teams app).
Oproepinstellingen Teams Telefonie
Wanneer je in de Teams applicatie naar je instellingen gaat krijg je een aantal opties waaronder de instellingen voor “Gesprekken”.
Op afbeelding 3 zie je bovenaan, naast persoonlijk, een aantal tabbladen, dat zijn de belgroepen of wachtrijen die zijn aangemaakt in de Teams telefooncentrale en waar jij lid van bent. Door het de toggle aan- of uit te zetten meld je je aan en af van de wachtrij.
De overige oproepinstellingen zijn de standaardinstellingen die ook gelden voor Teams oproepen en vergadering. Het belangrijkste aspect is dat jij zelf bepaalt hoe, wanneer en waar je bereikbaar bent en wat de afhandeling van binnenkomende calls zijn wanneer je niet bereikbaar bent.
Beheer Teams telefonie in Microsoft 365 portal
Organisaties die werken met telefonie via Teams hebben vrijwel altijd een (externe) beheerder van de Office 365 omgeving en diegene kan na onboarding alle telefooncentrale functionaliteiten beheren vanuit het Teams beheer centrum (https://admin.teams.microsoft.com/).
In het menu van het Teams beheer centrum vind je het item “SPRAAK” (of “VOICE” in het Engels) en wanneer je dit item uitklapt verschijnt er een compleet menu, zie afbeelding 4.
Tijdens de installatie of configuratie van Teams als telefooncentrale stellen we alle soorten beleidsregels en policies vast. Hierdoor hoeft een admin vrijwel nooit de opties Telefoonnummers, Operator verbinden, Oproepbeleid, Beleidsregels, Nummerweergavebeleid, Kiesplannen, Noodbeleid en Beleid voor spraakroutes aan te passen.
De laatste 4 opties zijn wel interessant om uit te lichten, gezien je als beheerder van een telefooncentrale nog wel eens wat wijzigingen wil doorvoeren in wachtrijen, keuzemenu’s, vakantiedagen of vrije dagen. Hieronder een kort overzicht wat je per optie kunt aanpassen als beheerder:
- Auto Attendants
Stel hier je binnenkomende hoofdnummers in, voeg een keuzemenu toe (met mp3/wav bestand of text to speech van Microsoft), stel routeringen wanneer je geopend bent, gesloten bent en/of een vakantieperiode hebt - Oproepwachtrijen
Voeg gebruikers toe aan wachtrijen, stel het maximaal aantal wachtposities in, stel een maximale wachttijd in, kies een wachtrijstrategie voor het aanbieden van gesprekken, stel een begroeting in en stel hier je wachtmuziek in. - Vrije dagen
Stel hier generieke vakantiedagen en/of vrije dagen die van toepassing zijn op alle gebruikers in jouw Teams omgeving - Resource accounts
Voor alle telefooncentralefunctionaliteiten heb je een resource account nodig, bijvoorbeeld wachtrij@voicedata.nl of keuzemenu@voicedata.nl. In dit tabje kun je eenvoudig resource accounts toevoegen, voorzie ze daarna wel van een virtual phone system licentie
Welke Microsoft licenties zijn er benodigd voor bellen via Teams?
Om Teams Telefonie actief te krijgen voor een gebruiker of organisatie is het allereerst noodzakelijk dat je beschikt over Microsoft 365 licenties. Microsoft Business Basic, Business Standard, E1, E3 en E5 licenties zijn geschikt om te bellen via Teams en bij de E5 licentie zit de Teams Telefoon standaard licentie zelfs al inbegrepen. Wanneer de gebruiker beschikt over de Teams Telefoon standaard licentie kan hij of zij voorzien worden van een telefoonnummer of worden toegevoegd aan een Shared Calling groep.
Teams Telefoon licenties
- Teams Telefoon standaard of Teams Phone Standard a €9,70 per maand
De Teams Telefoon standaard licentie is benodigd voor alle gebruikers die via de vaste telefoonnummers moeten communiceren vanuit Microsoft Teams, ook bij Shared Calling. - Teams Telefoon resource account – gratis
Voor alle auto attendants en wachtrijen dien je resource accounts aan te maken en de licentie voor het gebruik van deze resource accounts in de Teams Telefooncentrale is gratis - Microsoft Teams premium – optioneel – a €9,40 per maand
De Teams premium licentie zorgt ervoor dat er uitgebreide wachtrijstatistieken, live dashboards en uitgebreidere rapportages beschikbaar zijn. Ideaal voor afdelingen als klantenservice en verkoop binnendienst.
Na het toevoegen en aanschaffen van de juiste Microsoft licenties kun je de keuze maken tussen Calling Plans, Direct Routing of Operator Connect.
Voordelen bellen via Teams met Voicedata
Er zijn meerdere providers en aanbieders die bellen met teams aanbieden op verschillende manieren. Voicedata onderscheidt zich door transparant te zijn in de verschillende opties die we hebben en door onze fantastische pricing.
- Voicedata levert zowel Operator Connect als Direct Routing
- Lage instap- en abonnementskosten – de scherpste abonnementsprijzen in Nederland
- Geen aparte systemen maar alles geïntegreerd in de vertrouwde en eenvoudige Microsoft Office omgeving
- Bestaande telefoonnummers kun je blijven gebruiken
- Duidelijk overzicht van beschikbare collega’s bij doorschakelen
- Wachtrijen, keuzemenu’s, doorschakeling en belgroepen worden door ons ingesteld en je kunt deze makkelijk zelf beheren
- Bellen en gebeld worden via smartphone, laptop of tablet met de Teams App (Android & iOS) daarnaast is bellen met Teams ook mogelijk vanaf een vast toestel
- Betrouwbare Nederlandse provider voor bellen met Teams
- Uitstekende service: wij zijn het aanspreekpunt voor al je vragen en dat 24 x 7
- Wij leveren SIP Trunk onafhankelijk. Je eigen trunk behouden? Dat is ook mogelijk!
- Voicedata levert Bellen via Teams in meer dan 70 landen
Bellen via Teams – opties en abonnementen
Een groot voordeel bij Voicedata is dat we op iedere mogelijke manier bellen via Teams kunnen installeren en configureren binnen jouw Microsoft 365 omgeving.
1. Microsoft Teams – Operator Connect (per telefoonnummer)
Operator Connect is de zwaarst gecertificeerde oplossing voor providers om eenvoudig telefoonnummers te koppelen aan Microsoft Teams. Operator Connect heeft als grote voordeel dat alle leverstraten naar Microsoft geautomatiseerd zijn en is zeer snel te implementeren.
Microsoft introduceerde in 2022 de dienst Operator Connect. Operator Connect is te vinden in het Teams Admin Center en in het Nederlands kennen we deze dienst als Operator Verbinden. Niet veel providers voldoen aan alle voorwaarden van Microsoft en dus zijn wij trots op het feit dat wij de dienst Operator Connect kunnen aanbieden aan onze klanten.
- Operator Connect kent een prijs per gebruiker en dit start vanaf €5,00 excl. BTW per gekoppeld telefoonnummer per maand
- Operator Connect beschikt over modules met onbeperkt bellen, onbeperkt bellen EU
- Voicedata levert Operator Connect in meer dan 12 verschillende landen inclusief internationale telefoonnummers
- Operator Connect beschikt Shared Calling waar meerdere gebruikers aan 1 nummer gekoppeld kunnen worden, het is dus niet verplicht om per gebruiker een nummer aan te schaffen
Voordelen Operator Connect:
- Vanaf €5,00 per maand
- Gebruik Shared Calling en koppel meerdere gebruikers aan 1 nummer
- Extreem snelle implementatie zonder powershell commando’s
- Provider volledig conform alle Microsoft Teams Telefonie richtlijnen
- Gebruikersprofielen beschikbaar met onbeperkt bellen, onbeperkt bellen EU en/of minutenbundels
2. Microsoft Teams – Direct Routing (per kanaal)
Direct Routing is de allereerste en de meest gebruikte techniek om vaste telefoonnummers te koppelen aan Microsoft Teams. Die koppeling geschiedt via Session Border Controllers en Voicedata gebruikt hiervoor de aangeraden SBC’s van Audiocodes.
Inmiddels levert Voicedata aan meer dan 200 unieke eindklanten Direct Routing diensten en heeft 2500 telefoonnummers actief. Bekende klanten die gebruiken maken van onze Direct Routing diensten en bellen via Teams zijn Stage Entertainment Group, GX Software en VindSubsidies.
- Direct routing kent een prijs per gelijktijdig gesprekskanaal en dit start vanaf €8,68 excl. BTW per kanaal per maand
- Voicedata levert Direct routing in meer dan 70 landen inclusief internationale telefoonnummers
Voordelen Direct Routing:
- Koppel meerdere trunks aan je Microsoft tenant
- Bewezen techniek, gebruikt door ca 95% van alle Teams Telefonie klanten
- Veruit de beste tarieven door betalen per gelijktijdig gesprekskanaal
- Onbeperkt bellen beschikbaar per kanaal>
FAQ
Wil je gebruik maken van deze mogelijkheid of heb je vragen over bovenstaande uitleg? Neem contact op!
Wil je ook mobiele nummers integreren in een online telefooncentrale? Dan is onze Enreach Contact interessant!
Jazeker! Wij kunnen al je huidige telefoonnummers koppelen aan Microsoft Teams. Wij integreren daarnaast jouw verschillende gesprekskanalen.
Jazeker, wij kunnen bestaande en nieuwe telefoonnummers integreren in Teams.
Microsoft Business Standard, Business Premium, E3 en E5 licenties zijn geschikt om te bellen met Teams
Indien gewenst leveren Microsoft licenties, maar wij werken graag met bestaande licenties en leveranciers
Bellen via Teams kost voor 1 gebruiker met een telefoonnummer €5,00 per maand, maar er zijn verschillende abonnementsvormen beschikbaar waarbij we altijd kijken naar de best passende oplossing, ook qua kosten, per case. Operator Connect heeft opties voor onbeperkt bellen per gebruiker voor €10,00, Direct Routing heeft een prijs per gelijktijdig gesprekskanaal vanaf €8,68 en met onbeperkt bellen vanaf €19,54.
Skype for Business heeft een prijskaartje van gemiddeld €25,- per maand per gebruiker. Bij Teams kun je een prijs per gebruiker afspreken die bijna de helft van de kosten is. Stap dus snel over! Wij kunnen je natuurlijk helpen bij de switch, mail ons op sales@voicedata.nl
Sluit jij je, net als deze bedrijven, ook aan?
daarom bellen via Teams & Voicedata
één van de meest ervaren spelers, ook in Microsoft Teams
Sinds januari 2004 actief op de zakelijke telecommarkt, sinds 2008 actief met Skype for Business en sinds 2020 ook Microsoft Teams telefonie en bellen via Teams.
betrouwbaar & professioneel
Voicedata is een bedrijf dat communicatiediensten op een betrouwbare en professionele wijze implementeert in uw huidige infrastructuur en Microsoft omgeving.
alles onder één dak
Naast vaste IP-telefonie biedt Voicedata een totaalpakket (Fiber, Mobiel, vaste telefonie, corporate numbers en Whatsapp oplossingen) dat volledig aansluit op uw wensen.