Waar moet ik aan denken bij zakelijke telefonie?

De einddatum van ISDN is vastgesteld. Veel organisaties maken op dit moment nog gebruik van de technologie, maar zullen dus moeten overstappen op een nieuwe oplossing. Dit zorgt voor twijfel en onzekerheid. Veel organisaties zijn huiverig voor een overstap, terwijl dit helemaal niet nodig is. Een goede voorbereiding en advies zorgen helpen bij een soepele transitie. De twijfel om over te stappen is veelal de onwetendheid. De angst om over te stappen van iets ‘dat goed werkt’. Echter, de techniek achter ISDN is uitontwikkeld en achterhaald. Dat is een reden dat KPN stopt met de ondersteuning. Om de overstap meer vertrouwd volgen hier de punten om rekening mee te houden bij een overstap naar VoIP.

Kiezen tussen verschillende oplossingen

Er zijn erg veel partijen die VoIP aanbieden. Van een SIP trunk tot een volledige hosted oplossing en alles daar tussenin. Bedenk voor u een traject goed wat u exact nodig heeft, anders wordt het snel een te uiteenlopend traject. Zoekt u naar een centrale op locatie, waar een eigen IT partij het onderhoud op doet en u kunt vertrouwen op uw eigen mensen? Dan is een telefooncentrale met SIP trunk(s) de oplossing die bij u past.

Wanneer u juist zoveel mogelijk ontzorgd wilt worden en bedient wilt worden door professionals in de markt, is het beter om te kijken naar een hosted oplossing. Een telefooncentrale in de cloud, waardoor u minder afhankelijk bent van hardware of een fysieke locatie. Werken kan overal!

Wat heb ik nodig?

De overstap naar VoIP zal eenmalig kosten met zich meebrengen. De hoogte hiervan is afhankelijk van het soort oplossing. Bij een fysieke telefooncentrale zal de eenmalige investering hoger zijn. Naast het aanschaffen van toestellen moet namelijk een licentie en een telefooncentrale worden aangeschaft. Daarnaast moet een provider nog SIP trunk(s) aanmaken.

Een overstap naar hosted VoIP is makkelijker te overzien en duidelijker qua structuur. De centrale zit namelijk bij de gebruikskosten in. Hierdoor zijn de maandelijkse kosten (iets) hoger, maar is de eenmalige investering veel lager. U hoeft slechts toestellen en gebruikersaccounts aan te schaffen.

Naast goede hardware en een provider is nog één ding van groot belang voor goede VoIP-telefonie: een stabiele internetverbinding. Belangrijk is hierbij natuurlijk de snelheid: per gesprek moet rekening gehouden worden met maximaal 100kb/s. Controleer altijd of uw internetsnelheid voldoende is voor uw telefonische bereikbaarheid. Daarnaast is het handig om een internetverbinding te hebben met een vast IP-adres. Voicedata levert altijd de snelst mogelijke verbinding inclusief een vast IP-adres.