Bünte Benelux en Voicedata

Een totaaloplossing in Wierden

Voicedata voorziet door geheel Nederland bedrijven met haar diensten als VoIP provider. In Wierden treffen wij Erwin Langenhof, Business Manager bij Bünte Benelux B.V. Bünte, een Duits vooruitstrevend familiebedrijf opgericht in 1990 door Helmut Bünte is met 12.000 klanten en ruim 14.000 producten een van de toonaangevende handelsondernemingen voor onderdelen in de trailerbranche t/m 3.500kg en bergings- en afsleepvoertuigen in Europa. Sinds 1 februari dit jaar heeft Bünte is Duits bedrijf haar eerste Nederlandse onderneming gestart, namelijk Bünte Benelux B.V. Sinds de start van Bünte in Wierden, levert Voicedata hier een volledig pakket aan diensten.

Bünte geht Europaweit

Na de overname van Bünte door Sven Herwig, zoon van Helmut Bünte, is men zich als groeiend familiebedrijf in de loop der jaren meer gaan focussen op internationale groei. De omliggende landen rondom Duitsland, worden stap-voor-stap georiënteerd naar groei binnen haar assortiment. Sinds 2012 heeft Bünte in Polen, Oostenrijk en Nederland de eerste stappen gezet. Sinds het jaar 2012 is Bünte verder gegaan onder de naam Helmut Bünte GmbH en daarbij kwam Erwin Langenhof medio 2014 in beeld. Erwin werkt sinds de zomer van 2015 voor Bünte op Nederlandse bodem en was voorheen als accountmanager constant onderweg naar klanten voor verdere toetreding binnen Nederland bereikbaar te maken. In de opvatting zoals Erwin het noemt ‘het zaaien voor het toekomstige oogsten’. Na een aantal jaren is de stam van vaste klanten inmiddels goed merkbaar en gaat de acquisitie naar nieuwe klanten binnen de Benelux op een rap tempo door. Vanaf 1 januari dit jaar is er daadwerkelijk ook voet aan de grond gezet in de Benelux door een dochteronderneming van Bünte te openen in Wierden, Bünte Benelux B.V. is daarmee als verkoopkantoor van start.

Bünte Benelux

De voornaamste kernactiviteiten van Bünte Benelux is volgens Erwin het inzetten van dynamische logistiek en transparante verkoopmiddelen om zo flexibel en snel mogelijk traileronderdelen bij de klant terecht laten komen. Binnen Bünte is het motto dan ook “Näher Heran”. Hiermee wordt bedoeld om zo dicht en snel mogelijk bij de klant te zijn met haar producten en het proces. Erwin zijn functie is daarmee tevens verbreed, mede naast de al bestaande sales activiteiten, ook dagelijkse leiding te geven aan twee nieuwe collega’s op haar kantoor in Wierden.
Bünte richt zich daarmee op de vakhandel, voornamelijk de professionele aanhangwagen- en trailerbedrijven binnen de Benelux, die bouwen, repareren of handelen in deze branche.

Van Sim Only naar totaaloplossing

Voordat Bünte Benelux B.V. gebruik is gaan maken van de diensten van Voicedata, werkte Erwin onderweg met een mobiel toestel met daarbij een sim-only abonnement. Door de toenemende drukte en het bijbehorende belverkeer naar het hoofdkantoor in Duitsland en het ontbreken van een Nederlandse inschrijving binnen de KvK belette de mogelijkheid voor het zakelijk afsluiten van een sim-only abonnement. Waardoor de kosten opliepen naar een kleine honderd euro per maand en dat alleen voor een sim-only abonnement.

Door het opzetten van het verkoopkantoor in Wierden was het tijd om alle voorzieningen m.b.t. internet, vaste telefonie maar ook mobiele telefonie de overstap te maken naar een totaaloplossing. Erwin bleek bekend met Xander Dekker (Commercieel Directeur bij Voicedata) uit het Wierdense bedrijfsleven en zodoende is Erwin in contact gekomen met Voicedata. Sinds de opening van Bünte Benelux en een duidelijke uitleg van Xander Dekker maakt Bünte gebruik van een totaaloplossing bestaande uit een glasvezelverbinding, met daarnaast een vaste- en mobiele telefonie toepassing. ‘Helaas bleek onze focus nog niet helemaal compleet, daar onze klantcategorie ook nog gedeeltelijk gebruikt maakt van een traditionele fax’. Hierin hebben we vervolgens Bünte een simpele oplossing geboden, door de fax-2-mail functie in te schakelen. ‘Hoe stoffig het woord fax ook klinkt, de service blijkt voor een enkele klant toch (nog) nodig te zijn’ aldus Erwin.

Sinds kort maakt men ook gebruik van onze mobiele Dash App, waardoor medewerkers van Bünte nu gemakkelijk een voicemailbericht of een doorschakeling in kunnen stellen wanneer zij niet beschikbaar zijn om mobiele telefoongesprekken op te nemen. ‘Doordat de App zich vertraagd laat doorschakelen naar ons kantoor, komt de klant altijd nog in contact met onze backoffice in Wierden. Ten tijde van verkoopgesprekken constant je mobiele telefoon te moeten raadplegen en ze vervolgens naar je voicemail te sturen, is deze verandering naar mijn mening ideaal’. Bij Voicedata komen wij met deze functie namelijk nooit terecht in een onpersoonlijke voicemailbox.

Gratis bellen binnen verschillende landen

Tussen Bünte Benelux B.V. (Nederland) en Helmut Bünte GmbH (Duitsland) is dagelijks nog veel contact met name vanuit de backoffice in Wierden.
Voicedata heeft echter een simpele oplossing gevonden om dit probleem te tackelen.
‘Normaal gesproken zou dit internationale belverkeer wederom een hoge kostenpost tot stand brengen. Echter is sinds deze zomer vanuit eigen initiatief in Duitsland een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd bij ons hoofdkantoor.’
Door de uitbreiding van een vast toestel in Duitsland te integreren, met een intern nummer welke onder het klantaccount van Bünte Benelux B.V. is geplaatst, belt men onderling uit één account binnen twee verschillende landen. Het grootste voordeel van Voicedata hierbij is, dat klanten hierbij gebruik maken van het onderling gratis bellen, mede door deze reden levert dit Bünte als internationale speler een flinke besparing op voor alle belkosten. ‘In mijn voorbereiding om een Nederlands verkoopkantoor te starten, legde ik op dergelijke zaken überhaupt al geen focus, omdat het niet je eigen vakgebied is. Maar met deze oplossing kunnen wij sneller, simpeler en tegen een lage grens van kosten onderling perfect met elkaar grensoverschrijdend communiceren’.

Twentse nuchterheid

Op de vraag of Erwin op dit moment tevreden is met zijn totaaloplossing was Erwin kort maar krachtig: ‘De vereenvoudiging van alles naar één, is voor ons de perfecte oplossing geweest. Graag werk ik liever met korte lijnen in de regio’.
Erwin, zelf ook geboren en getogen in Twente herkent zichzelf in de Twentse nuchterheid bij Voicedata. ‘Het personeel staat altijd klaar om je te helpen, of dit nou telefonisch is of dat ze op locatie langs moeten komen. Ik hoef maar te bellen en het wordt geregeld door Voicedata, en dat allemaal vanuit Hengelo’.