Hoe werkt VoIP?

Voice-over-IP

Voice-over IP, kort gezegd VoIP, is de standaard manier van vast bellen. Bij gebruik van VoIP wordt er niet meer gebeld via een analoge lijn of ISDN lijn maar via het Internet.

Sinds 2004 levert Voicedata VoIP oplossingen en de dienst is dan ook zeer betrouwbaar. Door de snelle ontwikkeling van VoIP zijn er veel mogelijkheden, veel meer dan oudere technieken als ISDN en analoog.

In de zakelijke markt worden er veel verschillende termen voor VoIP gebruikt: IP-telefonie, Internet bellen of internettelefonie. Er bestaan verschillende technieken voor Voice-over-IP, waarbij SIP het meest belangrijke en meest gebruikte protocol is.

SIP

Het protocol voor zakelijk bellen is SIP, dit staat voor Session Initiated Protocol. Dit protocol zorgt ervoor dat de gesprekskwaliteit optimaal is en weinig bandbreedte verbruikt.

Voicedata maakt het mogelijk om bestaande telefoonnummers over te nemen en te koppelen aan SIP, hierdoor is iedere klant altijd bereikbaar vanuit alle soorten technieken.

Naast het koppelen van vaste telefoonnummers is het tegenwoordig ook mogelijk om mobiele abonnementen te integreren op SIP, hierdoor zijn ook mobiele gebruikers uitgerust met alle vaste telefoniefunctionaliteiten als doorverbinden en doorschakelen.

Voice-over-IP in de Cloud

In de zakelijke markt zien we veel termen als Voice-over-IP in de cloud, hosted VoIP, virtuele telefooncentrale en cloud-pbx. Dit zijn allemaal synoniemen voor een oplossing waarbij de telefooncentrale in de cloud wordt geleverd bij uw abonnement. Hierdoor is er geen dure investering meer nodig in een telefooncentrale, maar zit dit inbegrepen in het abonnement.

Cloud bellen is voor ieder bedrijf interessant, zowel kostentechnisch als functioneel.

Voordelen Voice-over-IP

Tegenwoordig koppelen alle grote aanbieders vanuit datacenters met SIP of Voice-over-IP, hierdoor is de route van telefoongesprekken zeer efficiënt ingericht en wordt er via internet gecommuniceerd. Dit is vele malen goedkoper dan onderlinge verbindingen via ISDN of analoog, waardoor eindgebruikers profiteren van lagere kosten.

VoIP providers als Voicedata hebben daarnaast de mogelijkheid om softwarematig diensten te leveren via VoIP, waardoor u als klant altijd de meest moderne telefoniefaciliteiten heeft die altijd up-to-date zijn. Bedrijven kunnen de bereikbaarheid optimaal instellen, zonder gehinderd te zijn aan de beperkte functies van telefooncentrales op locaties.

Nadelen Voice-over-IP

De term geeft het al aan, wanneer u belt via het internet is de grootste bottleneck de internetverbinding. Wanneer een internetverbinding down is, is het niet mogelijk om te bellen. Gelukkig is internet in Nederland heel stabiel en kunt u voor vrij lage kosten een back-upverbinding aanleggen, waardoor dit euvel is te tackelen. Wenst u echt optimale bereikbaarheid, dan is hosted voip een prettige oplossing, omdat er dan altijd nog een extra mogelijkheid is om de gesprekken door te zetten naar mobiele nummers.

Het nadeel van internet is gelijk aan het nadeel van het interne computernetwerk, wanneer dit niet goed is ingericht kunnen er problemen ontstaan. Kies daarom een provider met echte specialisten die veel kennis hebben van zowel Voice-over-IP als computernetwerken. Voicedata heeft in de afgelopen 12,5 jaar veel geïnvesteerd in technisch personeel, waardoor klanten altijd snel geholpen worden op zowel telefonie als ICT.