Wat is een SIP trunk precies?

SIP is de Engelse afkorting voor Session Initiated Protocol en is het protocol voor bijna alle zakelijke vaste telefonie. Een SIP trunk is een softwarematige oplossing voor telefoonlijnen via het internetEen SIP trunk wordt zakelijk ingezet bij IPtelefooncentrales en VoIP centrales.  

Het inzetten van een SIP trunk zorgt ervoor dat alle inkomende en uitgaande gesprekken over het internet plaatsvinden. Voorheen verliepen die gesprekken via ISDN of analoog, maar anno 2020 is eigenlijk iedereen over op voice-over-ip en wordt een SIP trunk in vrijwel iedere telefooncentrale gebruikt.

Wie gebruikt een SIP trunk? 

Bedrijven, organisaties of andere instellingen die een eigen telefooncentrale op locatie hebben gebruiken vrijwel altijd een SIP trunk, zeker sinds de uitfasering van ISDN. Daarnaast wordt een SIP trunk ook gebruikt in Microsoft omgevingen als Teams en Skype for Business. In deze gevallen wordt door de AVG wet- en regelgeving omtrent data binnen de EU, niet voor Microsoft als telecomaanbieder gekozen. Deze laatste categorie SIP trunk gebruikers zijn instellingen en organisaties met veel analoge apparatuur zoals faxmachines en alarmeringen. 

Waarom kiezen voor een SIP trunk? 

Het gebruik van een SIP trunk en telefooncentrales op locatie is tegenwoordig niet meer de standaard qua telefonie. Dat komt doordat enorm veel bedrijven tegenwoordig kiezen voor een telefonie oplossing vanuit de cloud zoals hosted voipmanaged voice of Coligo. Een SIP trunk wordt ingezet bij bedrijven die beschikken over een IP of VoIP telefooncentrale, wat voor ongeveer 20% van de markt nog steeds een veel voordeligere keuze is. 

In omgevingen waar veel toestellen geplaatst worden, maar weinig lijnen tegelijkertijd benodigd zijn, is een SIP trunk met een telefooncentrale vaak de goedkoopste oplossing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hotel waar alle kamers voorzien zijn van een telefoon. Maar denk hier bijvoorbeeld ook aan een groot pluimveebedrijf waar in iedere koelcel een toestel actief is, omdat er anders geen dekking is. 

SIP trunk in combinatie met een ISDN centrale 

Er zijn nog veel bestaande telefooncentrales die gemaakt zijn voor ISDN, die werken via een ATA of ISDN Gateway. Via een SIP trunk kan ervanuit deze centrales gebeld worden via internet en is het niet nodig om een geheel nieuwe telefooncentrale aan te schaffen. Hierdoor hoeft er niet geïnvesteerd te worden in een totale nieuwe telefonieoplossing, wat u een hoop geld kan schelen. 

Standaard templates en certificeringen 

Onze SIP trunk oplossing is gecertificeerd voor verschillende merken telefooncentrale. Daarnaast hebben wij een hele reeks standaard templates beschikbaar, zodat het installatieproces enorm eenvoudig en gebruiksvriendelijk is. 

Wij hebben SIP trunk templates voor: 

  • 3CX 
  • Aastra / Intelligate 
  • Avaya IP Office 500 en 600 
  • Alle Asterisk gebaseerde centrales (9 en 10 cijferig) 
  • Astergate PBX 
  • Cisco telefooncentrale 
  • Gigaset T300 en T500 
  • Microsoft Teams 
  • Mitel telefooncentrale (certificering en template) 
  • NEC Philips 
  • Opencom 
  • Panasonic 
  • Samsung 
  • Siemens HiPath 
  • Siemens Openscape 
  • Skype for Business 
  • Swyx 
  • Televantage 
  • Vanad Aloha 
  • Xelion SIP trunk 
  • Yeastar S50, S100, S200

Wat zijn de tarieven van een SIP trunk? 

Voicedata biedt haar SIP trunk dienst op 2 manieren aan, waarbij u altijd per beschikbare lijn betaalt. Daarnaast is het voor een provider altijd enorm belangrijk om te weten hoeveel gelijktijdige gesprekken, en dus bandbreedte, gereserveerd moet worden. Met deze informatie kan de provider optimale kwaliteit zonder verstoringen leveren. 

In beide gevallen kunt u altijd rekenen op: 

  • Ondersteuning voor alle IPtelefooncentrales inclusief Microsoft Teams; 
  • Behoud van bestaande telefoonnummers of het toevoegen van nieuwe nummers; 
  • Maandelijks opzegbare contracten; 
  • 24/gratis gebruik van onze calamiteitendienst; 
  • Geen maandelijkse meerkosten voor telefoonnummers; 
  • Professionele en snelle ondersteuning vanuit onze servicedesk. 

Wat is het tarief van een SIP trunk per lijn met variabele belkosten? 

De kosten per lijn bedragen €5,00 excl. BTW per maand en het aantal lijnen kent geen maximum. Op de pagina beltarieven staan al onze variabele belkosten vermeld. 

Wat is het tarief voor een SIP trunk met onbeperkt bellen? 

De kosten per lijn bedragen €22,50 excl. BTW en daarmee zijn alle belkosten afgekocht voor gesprekken naar alle vaste en mobiele telefoonnummers in Nederland. 

Vastmobiel integratie met een SIP trunk 

Klanten van Voicedata die een SIP trunk afnemen, kunnen direct ook vast-mobiel integratie inzetten op een bestaande, eigen telefooncentrale. Hiervoor is geen nieuwe hardware benodigd, maar dient u enkel de juiste mobiele abonnementen in te kopen bij Voicedata. 

Het unieke aan onze vast-mobiel propositie is dat wij virtueel een extensie kunnen inrichten vanuit de bestaande telefooncentrale. Hierdoor kunnen wij vanaf de mobiele abonnementen het vaste nummer meesturen en ervoor zorgen dat u eenvoudig intern kunt bellen, doorverbinden of doorschakelen. 

Wat zijn de tarieven voor een vaste-mobiel intergratie met een SIP trunk?

Hieronder vindt u onze tarieven voor de vast-mobiel abonnementen in combinatie met een SIP trunk: 

  • Mobile Connect BLUE 2GB: €22,50 excl. BTW per maand. 
  • Mobile Connect BLUE 8GB: €27,00 excl. BTW per maand. 
  • Mobile Connect BLUE 16GB: €32,00 excl. BTW per maand. 

Alle abonnementen gaan uit van onbeperkt bellen over het mobiele netwerk en kunnen onderling data met elkaar delen. Uiteraard zijn ook deze abonnementen maandelijks opzegbaar. 

Wilt u ook een SIP trunk voor uw organisatie? Neem dan contact met ons op.