Wat zijn ERP en CRM?

ERP en CRM zijn managementsystemen waarin belangrijke informatie kan worden opgeslagen voor de medewerkers van een bedrijf. ERP en CRM lijken in eerste instantie veel op elkaar, toch zijn het 2 verschillende soorten software. Het verschil zit in het doel van de software.  Het doel van CRM (Customer Relations Management) om een duidelijk beeld te hebben van de klanten en verkopen. Het doel van ERP (Enterprise Resource Planning) is om bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Waarom moet u uw telefonie koppelen aan uw CRM of ERP?

Dor uw telefonie te koppelen aan uw CRM en ERP, kunt u enorm efficiënter werken. Door deze systemen aan elkaar te koppelen gaan de systemen namelijk als het ware met elkaar samenwerken en bieden ze zodoende een echte toegevoegde waarde aan uw bedrijfsproces.Een goed voorbeeld van een integratie van hosted VoIP met CRM en/of ERP is dat uw medewerkers direct een pop-up te zien krijgen waarin handige gegevens en achtergrondinformatie over degene staat die belt. Hierdoor heeft een medewerker dus direct alle benodigde gegevens over een (potentiele) klant bij de hand en hoeft hij niet meer op de computer te zoeken naar deze gegevens of de klant ernaar te vragen. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort voor de klanten en uw medewerkers, maar scheelt ook een hoop tijd waardoor u weer productiever kunt werken. Daarnaast kunt u dankzij het koppelen van uw telefonie aan uw CRM en/of ERP van nog veel meer andere voordelen genieten. Hieronder lichten we een aantal toe.

Klantervaring- en tevredenheid verbeteren

Dankzij de vele mogelijkheden die u krijgt wanneer u telefonie koppelt aan uw CRM of ERP systeem, kunt u de ervaringen (en daarmee de tevredenheid!) van uw klanten enorm verbeteren. Doordat het systeem diverse gegevens automatisch opslaat en u na elk telefoongesprek belangrijke zaken uit het gesprek kunt noteren en opslaan, wordt het voor uw medewerkers veel eenvoudiger om zich te focussen én slim in te spelen op de persoonlijke behoeften van de klant. Medewerkers hoeven namelijk niet meer te zoeken naar contactgegevens, aankopen uit het verleden en andere achtergrondinformatie over de klant, waardoor zij het gesprek vanuit de juiste invalshoek kunnen benaderen. Voor zowel salesmedewerkers als klantenservicemedewerkers is dit ontzettend fijn. En uiteraard komt uw bedrijf of organisatie hierdoor een stuk professioneler over op de klant. Bovendien scheelt het u uw medewerkers niet alleen een hoop tijd en moeite, maar kunt u ook de klantervaring en klanttevredenheid aanzienlijk verbeteren.

Bedrijfsprocessen optimaliseren

Dankzij het koppelen van telefonie aan uw CRM of ERP-systeem, krijgt u ook verschillende inzichten waarmee u diverse bedrijfsprocessen kunt optimaliseren. Doordat alle informatie over de klanten en de gevoerde telefoongesprekken wordt opgeslagen in de cloud, kunnen een aantal zaken worden getoetst en geanalyseerd. Zo kan er onder andere worden geanalyseerd over welke onderwerpen de meeste vragen binnenkomen. Aan de hand daarvan kunt u bepalen of u deze vragen opneemt in een FAQ of dat u er bijvoorbeeld een blogartikel of nieuwsbrief aan wijdt enzovoorts. Daarnaast kan er ook worden getoetst welke aanpak voor de meeste sales én klanttevredenheid zorgt. Er kan zelfs worden onderzocht hoeveel telefoontjes er gemiddeld per dag worden gepleegd, wat de gemiddelde gespreksduur en de gemiddelde wachttijd is. Aan de hand van deze gegevens kunt u kijken wat er al goed gaat in de telecommunicatie van uw bedrijf en waar er nog verbeterpunten zijn.

Meer weten? Neem contact met ons op!

Zoals u ziet, kan het u echt een aantal voordelen opleveren als u uw telefonie koppelt aan uw CRM en/of ERP-systeem. U kunt dankzij deze koppeling niet alleen meer tevreden klanten krijgen, maar zelfs ook uw bedrijfsprocessen optimaliseren en meer omzet maken. Wilt u graag uw telefonie koppelen aan uw CRM of ERP? Of wilt u eerst graag meer informatie? Neem gerust contact met ons op, want wij helpen u graag!