wibra & voicedata

220 locaties binnen 2 weken over op vast-mobiel van voicedata

vast-mobiel

220 winkels vast-mobiel integratie, hosted VoIP op het hoofdkantoor. Een unieke oplossing voor de retailbranche.

kostenbesparend

Door te werken met vast-mobiel wordt niet alleen op telefonie, maar indirect ook op de internetkosten flink bespaard.

ultieme flexibiliteit

Alle abonnementen zijn dagelijks aanpasbaar. Dit betekent ultieme flexibiliteit in aantallen en aansluitingen.

De uitdaging

Wibra is een retailketen met ruim 200 locaties in Nederland, een groot magazijn in Vaassen en het hoofdkantoor in Epe. Alle winkellocaties in Nederland waren voorzien van een aparte PBX, een eigen ISDN-verbinding en verouderde DECT-apparatuur. Hierdoor waren er geen uitwijkmogelijkheden bij een lokale storing, wat als negatief werd ervaren. Ook de hoge kosten waren een doorn in hun oog. Er moest iets veranderen. Maar, hoe pak je dat aan?

Overstappen op VoIP leek ze interessant. Echter door de uitfasering van ISDN in 2019 zou er dan geïnvesteerd moeten worden in een separate internetverbinding. Dit gecombineerd met de investering in nieuwe hardware en VoIP-aansluitingen maakte de kostenpost enorm.

De oplossing

Voicedata heeft de behoefte van Wibra in kaart gebracht en een advies uitgebracht. Hier kwam het volgende uit:

  • 215 Managed Mobile Free users (vast-mobiel integratie)
  • 220 Managed Voice users
  • 215 Nokia 150 toestellen

Wibra is overgezet op Managed Mobile en Managed Voice. Dit heeft de oude ISDN-verbindingen vervangen waardoor investeringen in nieuwe hardware en internetverbindingen achterwege konden blijven. Alle locaties zijn op vaste nummers bereikbaar via het gsm-netwerk van de mobiele devices. Onderling bellen tussen alle locaties is geheel gratis en binnenkomende gesprekken op het vaste nummer komen kosteloos binnen. Wanneer locatie A een storing heeft wordt er automatisch gerouteerd naar het hoofdkantoor of naar een van de andere vestigingen. Zo is de telefonische bereikbaarheid gewaarborgd.

Voordelen

Door gebruik te maken van Managed Mobile, vast-mobiel integratie via het gsm-netwerk vanuit de simkaart, is Wibra niet afhankelijk van het type verbinding dat op locatie aanwezig is. Ze zijn niet meer afhankelijk van de lokale infrastructuur en hoeven per filiaal vrijwel niet te investeren. Door het ontbreken van actieve apparatuur is de kans op storingen op locatie nihil wat een enorme winst oplevert. Hierdoor is er ook geen overlast geweest op de locaties qua installatiewerk. Tevens is een locatie binnen 1 werkdag operationeel te maken.

Ook heeft Wibra nu 1 centrale portaal voor het beheer van de telefonie van al haar filialen, in plaats van een aparte PBX op iedere locatie. Alle abonnementen zijn maandelijks opzegbaar en aanpasbaar wat deze oplossing flexibel en schaalbaar maakt. Wibra is weer klaar voor de toekomst.

De overstap – 1 dag – planning van 2 weken

Het mooiste van alles is de snelle en geruisloze overstap geweest. De overstap van alle 220 locaties is binnen 2 weken gerealiseerd. Door een perfecte planning in samenwerking met de IT-afdeling van Wibra en een uitgekiende voorconfiguratie stonden alle routeringen een week voor portering klaar. Op de dag van de portering zijn alle locaties in 1 keer live gegaan – en dit zonder downtime!

De grootste voordelen voor Wibra

  • Enorme tijdsbesparing beheer telefonie en internet.
  • Dagelijks aanpasbaar, ultieme flexibiliteit.
  • Alle kosten voor alle locaties overzichtelijk op 1 factuur.
  • Optimale bereikbaarheid op vaste nummers intern en extern over 220 locaties.
  • Flinke kostenbesparing internet en telefonie .
  • Investering in nieuwe telefonieoplossing zo laag mogelijk gehouden.
  • Online beheer vanuit 1 login voor alle locaties.